Een maandje hier - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Nicole Kuijf - WaarBenJij.nu Een maandje hier - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Nicole Kuijf - WaarBenJij.nu

Een maandje hier

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

21 Februari 2017 | Noorwegen, Lillehammer

Aankomende vrijdag zit mijn eerste maand hier er alweer op. Het is super vreemd om dit te bedenken aangezien een maand thuis zo langzaam lijkt te gaan. Ik denk dat het ligt aan dat het hier zo snel donker wordt en pas laat licht wordt. Ook dit heeft zich de laatste maand al snel aangepast. Toen ik hier op 27 januari arriveerde om 16:00 was het al donker, nu is dit pas om 17:30.

De afgelopen anderhalve week heb ik weer veel avonturen mogen beleven. Zo moest ik mij afgelopen woensdag om 09:00 uur melden bij SWIX, een groot ski- en outdoorsportsbedrijf hier in de stad. 9 uur dat moet te doen zijn, speciaal eerder opgestaan om de bus naar school te pakken, vanaf daar dachten mijn klasgenoten de weg te weten en ik liep daar dan maar achteraan. Ging helemaal prima totdat we het treinspoor tegenkwamen. Een paar Fransen dachten slim te zijn om over het spoor heen te klimmen, anderen dachten handig te zijn om over de snelweg heen te lopen. De rest waaronder ik moesten door een weiland waar je tot aan je knieën in de sneeuw staat en daarna omhoog klimmen om bij het bedrijf uit te komen. Na deze expeditie waren we gelukkig wel lekker wakker en maar 5 minuten te laat. Het was interessant om te zien hoe het bedrijf in elkaar zit en wat meer te leren over outdoorsports.

Er worden allerlei leuke uitstapjes en avonden voor de internationale studenten georganiseerd. Op 14 februari was er Fast Friends waarbij alle internationale studenten werden uitgenodigd om elkaar en Noorse studenten te leren kennen. Het was een soort speeddate waarbij iedereen 2,5 minuut had om met elkaar te praten om elkaar beter te leren kennen. Dit was grappig aangezien 2,5 minuut heel snel gaat tenzij je tegenover iemand zit die amper Engels kan spreken ;) Gisteravond zijn we met 30 studenten naar de bioscoop geweest en er wordt elke week een filmavond georganiseerd in het auditorium op school. En aankomende zaterdag wordt ook hier carnaval gevierd.

De sfeer onder de internationals is gelukkig heel erg leuk. We zitten samen in een groepsapp op Whatsapp en er is een Facebookpagina aangemaakt waar de laatste nieuwtjes en oproepjes worden geplaatst. Lillehammer is voor Woerdense Verlaatse begrippen erg groot maar je komt elkaar eigenlijk altijd tegen in de bus op school of in het centrum.

School zelf is een bijzonder gebouw. Het is voor de Olympische winterspelen van 1994 hier in de stad gebouwd als mediacentrum. Nadat alle televisie- en radiozenders weer verhuist waren naar hun eigen landen en gebouwen is het in gebruik genomen door de school. Het is tegen de heuvel opgebouwd dus als je binnen komt via de hoofdingang kom je eigenlijk op de derde verdieping terecht. De andere helft van het gebouw is in gebruik door de Norske Filmskolen. Een van de beste filmscholen ter wereld, er worden per discipline 6 studenten per jaar toegelaten en hierdoor zijn er veel filmstudio's op school te vinden. Maar het aller vreemdste vind ik toch altijd het dopinglab van de sportmanagementfaculteit. Ik blijf er zo ver mogelijk uit de buurt aangezien ik als de dood ben voor naalden. ;)

Morgen ga ik met snowbusiness op fieldtrip naar Hunderfossen. Een winterpark net buiten de stad. Het is bekend door het ijshotel en de ijskathedraal die er gevestigd zijn maar het is net zoals de Efteling een sprookjespark. Het is de bedoeling dat we daar wat gaan leren over de marketing en bedrijfsprocessen van het park. Maar eerst gaan we langs de Olympische Bobsleebaan en we mogen zelf ook met de bobslee naar beneden. Doodsangsten gegarandeerd maar misschien valt het best wel mee!


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Hi, Ik ben Nicole, 20 jaar oud en ik kom uit het méga kleine dorpje Woerdense Verlaat. Ja dit bestaat echt en het ligt ergens tussen Alphen aan den Rijn en Woerden. Ik droom elke nacht van verre reizen naar de meest toffe bestemmingen. Verder vindt ik het erg fijn om te lezen, talen te leren en is Netfilx ook wel een beetje een verslaving aan het worden. Op dit moment zit ik in het derde jaar van mijn studie Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs aan hogeschool INHolland in Rotterdam. Hiervoor zal ik in de periode januari-juni 2017 mijn minor volgen in Lillehammer Noorwegen. Via dit blog houd ik jullie op de hoogte van mijn avonturen in het koude rendierenlandje dat ik mijn thuis mag noemen voor de komende maanden.

Actief sinds 25 Nov. 2013
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 17257

Voorgaande reizen:

27 Januari 2017 - 26 Juni 2017

Study Abroad

Landen bezocht: