There is no business like snowbusiness - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Nicole Kuijf - WaarBenJij.nu There is no business like snowbusiness - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Nicole Kuijf - WaarBenJij.nu

There is no business like snowbusiness

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

28 Februari 2017 | Noorwegen, Lillehammer

Hola!

Om maar gelijk terug te komen op het vorige bericht. Ik leef nog, ik heb de bobsleerit overleefd. Ik vond het onwijs gaaf om een keer te doen maar toen ik weer beneden stond was ik ook wel erg blij. We mochten gelukkig niet in een professionele bobslee maar maakten gebruik van de trainingsbobs gemaakt van zacht materiaal. Er werd eerst nog wel even medegedeeld dat je met zo'n 100 kilometer per uur naar beneden zal gaan en dat dat gelijk staat aan 3G. Gek genoeg maakte dat me niet echt geruster.

Na het bobsleeën kregen we een rondleiding door Hunderfossen. Een familiepretpark gebaseerd op de Noorse sprookjes. De eigenaar gaf ons een presentatie en was laaiend enthousiast over het feit dat er een aantal Nederlanders in zijn publiek zaten en hij kon vertellen dat hij de Efteling kende. Na de presentatie mochten we zelf het park in, in de winter is het een echt winterpark. Eigenlijk bedoeld voor families met kleine kinderen. Maar laat een groep studenten los en zij passen precies binnen deze doelgroep. Overal sneeuw, sleeën, bandenglijbaan op de sneeuw en vuurtjes waar je worstjes kan grillen. Maar het aller aller leukste is toch wel het sneeuwhotel en de ijskathedraal die zij elk jaar bouwen. Het was echt super gaaf om te zien hoe mooi en stevig dat in elkaar zit.

Afgelopen zaterdag werd er hier carnaval gevierd omdat veel Nederlandse en Duitse studenten het een beetje misten hier. Het was verplicht om verkleed te komen en omdat niet iedereen verkleedkleren inpakt waren de kostuums erg creatief. Ik was saai en ging in mijn pyjama, beste keuze ooit want ik bracht de avond heerlijk comfi door. Een Japanse had een kimono meegenomen, er was een wcpapier mummie, een meisje uit Mathilda die rondloopt met een plant en de drie musketiers liepen ook rond. De dag daarna kon iedereen uitbrakken en zijn we bij de ijshockeywedstrijd geweest. 6-2 voor Lillehammer wat het alleen maar leuker maakt natuurlijk. Helaas zat ik naast een jongen die last had van een identiteitscrisis. Hij had waarschijnlijk liever een koe geweest, ik had knallende koppijn door de boe's die hij iets te hard in mijn oor schreeuwde.

Vanavond werd er een Noorse quiz georganiseerd voor de internationale studenten met vragen over verschillende onderwerpen van de Noorse cultuur. Bijvoorbeeld de vraag: Met wat worden Noren geboren, antwoord: met ski's. En verder ook nog vragen over Frozen, Aardrijkskunde, Noorse taal en geschiedenis. Gezellig om iedereen weer even te spreken en daarnaast ook nog wat op te steken :).

Sinds afgelopen donderdag ben ik officieel legaal in het land. Ik ben bij het immigratiekantoor op het politiebureau geweest om mijn residence permit op te halen waardoor ik langer dan 90 dagen in het land mag blijven. Best raar om naar een immigratiekantoor te moeten, dit was het eerste moment dat ik mezelf écht buitenlander voelde. Iedereen is hier zo relaxed als het gaat om Engels en het feit dat je niet van hier komt. Ik wil de komende maanden ook een beetje aan mijn Noors gaan werken, ik vind het een super mooie taal. Ik kan het voor het grootste gedeelte ook wel lezen maar het is zo bizar moeilijk te verstaan. Het is ook grappig aangezien het een beetje klinkt als het Heute Knäckebrote Ikea, Retteketet naar Betur bed gebeuren.

Morgen gaan we met het vak Snowbusiness weer een onderdeel van sneeuwtoerisme verkennen. Deze week is dat huskysleeën in Sjusjøen. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn, ik wil dat echt al super lang een keer doen. 's Avonds heb ik een vrijwilligersbijeenkomst van de X-games die in Hafjell worden georganiseerd volgende week. Ik mag daar drie dagen aan het werk op verschillende posten. Ik ben super benieuwd hoe dat gaat zijn en ik heb er súúper veel zin in.

Ik hoorde dat de lente langzamerhand aan het beginnen is in Nederland. Hier begint de lente ook langzaamaan te komen. De temperatuur is nog steeds onder nul en er sneeuwt elke dag weer een nieuwe laag maar het zonnetje gaat steeds meer schijnen en de dagen worden steeds weer een stukje langer waardoor mijn dikke winterjas overdag soms al best wel een beetje warm is. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als de grote bergen met sneeuw hier gaan smelten. Ik ben er toch van overtuigd dat Lillehammer in de zomer door het smeltwater een meer is waardoor we straks onderwater wonen ofzo. We zullen het zien!..

Ik spreek jullie snel!

Liefs,
Nicole

  • 02 Maart 2017 - 12:04

    Elise:

    Wat leuk weer om je verslag te lezen, Nicole!!
    En in pyjama verkleed, heeeel comfortabel idee inderdaad! :-)

    Groetjes,
    Elise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Hi, Ik ben Nicole, 20 jaar oud en ik kom uit het méga kleine dorpje Woerdense Verlaat. Ja dit bestaat echt en het ligt ergens tussen Alphen aan den Rijn en Woerden. Ik droom elke nacht van verre reizen naar de meest toffe bestemmingen. Verder vindt ik het erg fijn om te lezen, talen te leren en is Netfilx ook wel een beetje een verslaving aan het worden. Op dit moment zit ik in het derde jaar van mijn studie Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs aan hogeschool INHolland in Rotterdam. Hiervoor zal ik in de periode januari-juni 2017 mijn minor volgen in Lillehammer Noorwegen. Via dit blog houd ik jullie op de hoogte van mijn avonturen in het koude rendierenlandje dat ik mijn thuis mag noemen voor de komende maanden.

Actief sinds 25 Nov. 2013
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 17265

Voorgaande reizen:

27 Januari 2017 - 26 Juni 2017

Study Abroad

Landen bezocht: